von Langenfeld

Azi am citit doua chestii interesante si intim legate: un interviu cu Rémi Brague despre secularizare si secularism si o scurta biografie a iezuitului de trista amintire Friedrich Spee von Langenfeld.

Dap…chestiuni complexe rau tare.

Prima chestiune: Brague.

Tipul e interesant, nimic de comentat. Sau, ma rog, aproape nimic. Tipul ofera in interviu binecunoscuta definitie a secularizarii: separarea puterilor’n’shit. Religia / Stiinta – fiecare cu macaroanele ei. Si zice Brague:

Christianity won’t give them (aka scientists, technicians, politicians, anglers, plumbers, jellied-eels sellers) many hints on how to ply their trade in their technicalities.

Wrooong! Dupa opinia’mi pacatoasa, evident. Nu intru in amanunte. Destul de citit un pic de istorie a economiei si chiar a matematicii / fizicii / chimiei pentru a vedea cat de adanc – prin directivele sale – a sapat crestinismul their technicalities. Nici nu va imaginati cat de biased sunt chiar si cele mai “pure” stiinte naturale astazi.

In plus, eu inteleg altfel secularizarea. Pentru mine, termenul sta in stransa legatura cu un altul: imanentizare. Coborarea radicala in istorie prin refuzul alteritatii si desacralizarea realitatii. Cand Constantin cel Mare

dispatched special commissioners around the empire with orders to despoil pagan shrines and temples of their treasures, and to ship this material to the Bosporus so that it could be used in building and adorning his “New Rome”*

el cobora in social, la modul cel mai radical (pangarirea sistematica, stiintifica :D ), secularizarea ideologica propusa de Parinti.

A doua chestiune: von Langenfeld.

Considerat de multi ca fiind cel ce a pus capat vanatorii de vrajitoare. Wrooong again! Dupa opinia’mi pacatoasa, evident. In ciuda tuturor evidentelor, in crestinism nu a existat niciodata o asemenea aberatie. A, au fost puse pe rug niste femeiuste, acuzate ca au copulat cu Sarsaila? Well, good for them! Dar asta nu e decat varianta feminina si tarzie a vanatorii de pagani & jidani, inceputa inca de prin sec. IV. Masacre, chestii. S-a “terminat” vanatoarea astora? A inceput vanatoarea de sodomiti – pacat ca Turing nu a avut un von Langenfeld care sa o opreasca la timp. Si care vanatoare de sodomiti nu e decat cea mai recenta dovada ca, pana la urma, toate aceste etichete lipite de sanii, nasurile acviline sau posterioarele vanatului nu arata decat o singura chestie: imposibilitatea celuilalt in crestinism.

________

* Charles Matson Odahl – Constantine and the Christian Empire, p. 206.

2 thoughts on “von Langenfeld

  1. Probabil ca, in cele din urma, crestinismul ramane sa fie o himera, un ceva accesibil doar sfintilor.

    Cumva naiv aveam in minte o chestie gasita la Clement, despre faptul ca, la limita dintre Legea Vechiului Testament si elenism (ca alt V.T.), la confluenta lor, se naste crestinismul si Noul Testament cladit pe Lege, filosofie si credinta.

    Sigur ca lucrurile (celalalt/altul/diferitul, fire, natura, frica, stiinta, stapanire, uniformizare, anulare, exterminare, dogma etc.) se complica, se impletesc si se incalcesc la detaliere, dar cred ca mare parte din ele si-ar gasi “rezolvarea” in simplul (dar la care ma indoiesc sa se ajunga simplu si usor) “Cred, Doamne, ajuta necredintei mele.”

    Omul nu mai crede decat in el care-i “acum” si “aici”.

  2. Asta cu Omul nu mai crede decat in el care-i “acum” si “aici” imi aduce aminte de ce scria Sophrony Sakharov pe undeva:

    “Adam did not mentally visualize absent or non-existent things, he didn’t mentally abstract himself from the immediate here and now.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>