Tag Archives: Pictura

Gloria Coates – Homage to Van Gogh

Ea insasi pictorita, a inteles foarte bine ce se ascunde in spatele ultimelor tablouri ale pictorului olandez (perioada 1888-1890) – pe care si le-a ales pentru a le transforma in sunet. Gloria a lucrat aproape doi ani de zile la Homage to Van Gogh for Chamber Orchestra (1992-1993) deoarece ceea ce a vrut ea sa surprinda nu era imaginea in sine, pe care o avea fixata in spatele retinei, ci insusi urmele lasate de penel pe panza. Transformata in grafolog, compozitoarea americana a identificat linie dupa linie, punct dupa punct, deconstruind si reconstruind imaginile, fructele, campurile intr-un suvoi auditiv.

Ascultand compozitia de mai jos nu trebuie sa va imaginati nici un tablou in sine, ci penelul lui Van Gogh trasand, unduind, tresarind. Dand viata si moarte.

Giovanni Segantini

Proiect pentru pavilionul Elvetiei din cadrul Expozitiei universale din Paris (1900)

Se zice ca picta incet, incet. Doua, cel mult trei picturi pe an. S-a mutat la Maloja, dar nu se stie de ce. Si-a pierdut cetatenia austriaca, dar nu a cautat niciodata sa obtina una elvetiana sau italiana. In Savognin a vrut sa picteze  noua biserica catolica insa comunitatea locala, extrem de conservativa, i-a interzis. S-a retras in munti impreuna cu sotia sa cu care nu era casatorit si cu cei 4 copii care nu erau ai lui.

Jacopo Torriti

Nunta din Cana. Fresca, aprox. 1290. Biserica mare a Sf. Francisc din Assisi

Arta romana si cea toscano-venetiana din cadrul Renasterii timpurii (secolele XII – XIII) este astazi aproape in intregime disparuta. Cu foarte putine exceptii, ciclurile in fresca, mozaicurile basilicale sau icoanele portabile (multe dintre acestea prezente si in destule capele private), au cunoscut o distrugere sistematica incepand cu a a doua jumatate a sec. al XIV  – cand perioada clasica si o anumita recuperare a naturalismului antic devine noul punct de referinta. Din acel moment, picturile pe care multi dintre vajnicii nostri ortodocsi le-ar numi bizantine, devin fuori moda, expresii a unei totale lipse de gust estetic, a oricarui raport cu lumea sensibila, naturala.

Artistii ce vor fi prezentati in “E” apartin secolelor XIII – XIV in special, dar nu numai, ei provenind cu totii, fara nici o exceptie, din spatiul occidental.

Jacopo Torriti sau Turriti, religios franciscan tertiar dupa cate se pare, activ la cumpana dintre sec. XIII – XIV.

Prea multe detalii despre viata Maestrului nu se cunosc. Se stie doar ca era toscan de origine, mai precis din Torrita di Siena. Cunoscut ca mozaicar, frescar si iconar, lucrarile sale – atatea cate au mai ramas – se pot admira in basilici ca S. Maria Maggiore, S. Giovanni in Laterano, in muzeul din Grenoble, S. Maria in Trastevere sau Baptisteriul din Florenta. Printre operele distruse se numara si un mozaic pentru mormantul Papei Bonifaciu VIII (1296).

Portret idealizat al marelui artist medieval. Sala primariei din Torrita

Noe isi construeste arca. Fresca, aprox. 1290. Biserica mare a Sf. Francisc din Assisi

Arhanghel. Fresca, aprox. 1290. Biserica mare a Sf. Francisc din Assisi

Incoronarea Mariei. Mozaic. Absida S. Maria Maggiore, Roma.

Geneza

Crearea Evei

Figura lui Isus. Fresca, aprox. 1290. Biserica mare a Sf. Francisc din Assisi

Ioan Botezatorul si Maria adorand Crucea. Absida, S. Giovanni in Laterano. Sec. XIII

Sf. Lucia. Tempera pe lemn atribuita lui Torriti. Parte dintr-un triptic ce provine din biserica manastirii Santa Lucia in Selci din Roma. Personajul ingenunchiat la picioarele sfintei este Angela Cerroni, membra a inaltei aristocratii sezzezine. Locatia: Musée de Grenoble.

Jan Brueghel

Lucrarile pe care le puteti admira mai jos (click pe imagini), apartinand lui Jan Brueghel cel Batran (sau de Velours, cum mai este cunoscut), nu au vazut fata muzeelor decat, din cate stiu, o singura data prin 1934 la Amsterdam.

In timpul obligatoriului sejur italian pe care orisice pictor, fie el cat de amarat, trebuia sa-l faca, Jan a pictat cateva tablouri cu diverse subiecte: peisaje, viata de zi cu zi din Venetia, Roma sau Milano, biserici etc. Cu toata admiratia pe care a avut-o fata de aceasta tara, insoritele meleaguri italiene nu au reusit sa-si puna o amprenta prea mare nici pe stilu-i si nici pe temperamentul sau nordic. Intors in Olanda, el continua sa picteze de parca nu ar fi vizitat niciodata Italia.

Vedere din Antwerp, 1610. Panza, 32 X 62 cm. Olanda – colectie privata.

Semnata BRVEGEL.

Vedere din Venetia. Pictura pe lemn (?)  19 X 23 cm. Franta – colectie privata.

Peisaj cu canal. Pictura pe lemn. Olanda – colectie privata.

Semnata BRVEGHEL.

Jan Brueghel (?) – Peisaj montan. Pictura pe lemn, 17 cm. diametru. Olanda – colectie privata.

Jan Brueghel (?) -Peisaj muntos si fuga in Egipt. Pictura pe lemn, 17 cm. diametru. Olanda – colectie privata.

O mica descriere a celor doua medalioane de mai sus (paternitatea este inca incerta) preluata din catalogul expozitiei si alte surse biografice destul de rare (cateva articole publicate de Leo van Puyvelde):

On stylistic grounds these two pictures may be dated about 1610 to 1615. This is the period when Jan Brueghel produced his best work, when he began to collaborate with Rubens, a period which culminated in the Earthly Paradise, in the Mauritshuis at the Hague. It is also the period when he did his best drawings washed with bistre, some of which were shown at the Exhibition. These formed part of the De Grez Collection, now in the Musees Royaux des Beaux-Arts de Belgique (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België – Museum voor Oude Kunst).

Imi pare rau ca nu va pot oferi reproducerile color, insa mi-a fost imposibil sa le gasesc pana la data scrierii acestui post.

Paul Klee si muzica (II)

Astazi o sa sarim peste cateva secole – in ceea ce-l priveste pe Maestrul renascentist – si doar peste doua decenii si un pic – in ceea ce-l priveste pe Maestrul elevetian – si o sa facem cunostinta cu un grup obscur de la sfarsitul anilor ’60: The National Gallery.

Acum doi ani aparea, pe CD, un album numit Performing Musical Interpretations of the Paintings of Paul Klee.

O descriere a acestui misterios “grup” – de fapt un proiect de studio – nu este foarte usor de gasit, cea mai completa fiind cea oferita in booklet-ul ce insoteste albumul:

Mai jos, puteti asculta trei piese acest CD.

Self Portrait

Pond with Swans

Long Hair Soulful (non-LP 45a)