Tag Archives: Imnografie

Somnus (I)

Hypnos

Un fragment foarte interesant din Imnele Raiului a lui Efrem Sirul despre relatia dintre trup si suflet si despre faptul ca, dupa moarte, sufletele lipsite de trup asteapta invierea in afara Raiului intr-o stare ce poate fi numita “somnul sufletului”.

Daca sufletul poate vedea si auzi

fara trupul lui, de ce sa fie inchis in el?

Ca sufletul fara trup nu e in stare sa vada

o dovedeste trupul insusi; caci atunci cand ajunge orb

si sufletul este orb in el, bajbaind impreuna cu el.

Iata cum fiecare cheama si da marturie pentru celalalt;

asa cum trupul are nevoie de suflet ca sa fie viu,

asa si sufletul are nevoie de trup ca sa vada si sa auda.

Daca trupul ajunge surd si sufletul asurzeste odata cu el

ba chiar aiureaza atunci cand trupul sufera de fierbinteala.

Chiar daca sufletul exista prin el insusi,

el nu exista cu adevarat fara tovarasul sau;

se aseamana unui fat in pantecele maicii lui,

viu, dar lipsit de cuvant si de gand.

Daca sufletul, cat este in trup, se aseamana unui fat

si nu e in stare sa se cunoasca nici pe el insusi, nici pe tovarasul sau,

cu atat mai slab este odata ce paraseste trupul,

si nu mai are simturile

sa-i slujeasca ca unelte.

Caci prin simturile tovarasului sau se arata si se face el vazut.

Nimic nu lipseste acestui fericit salas*,

loc al plinatatii si desavarsit intru toate,

iar sufletul nu poate intra aici singur

caci ar fi lipsit atunci de toate,

neavand simtire si cunostinta**

Sufletul a dobandit prin trup putinta de a grai intelepciune.

In salasele dorite de la marginea Raiului

locuiesc sufletele credinciosilor si ale dreptilor

asteptandu-si aici trupurile, prietenii lor***.

_____

* Paradisul.

** Asadar, sufletul se afla intr-un fel de moarte (fara simtire & cunostinta) pana cand se va reuni cu trupul. Vom vedea in partea a doua a postului cum respectiva idee, exprimata, sa nu uitam!, de unul dintre cei mai mari Parinti ai Bisericii, si-a facut drum pana prin Anglia de sec. XVI. De la o asemenea viziune si pana la cea care neaga insasi existenta sufletului nu mai e decat un pas. Iar de la negatia asta si pana la “nihilismul” contemporan nu mai e decat jumatate de pas. Cu cat lumea devine mai atee, cu atat devine mai crestina, mai tehnologizata, mai moarta.

*** Efrem Sirul, Imnele Raiului (VIII, 3-8, 11), pp. 75-78. Deisis, 2010.

Din nou Bizantul

Legat de traditia imnografica bizantina este si costumul pe care psaltii il purtau in timpul oficiilor liturgice:

Ioan Kukuzelis reprezentat in costum de proto-psalt

intr-un manuscris din sec. XV

Recent am descoperit un performance al corului Romeiko care, alaturi de scoaterea la lumina a unor compozitii prea lung uitate, a reconstruit, pentru prima data, si costumele traditionale pe care le purtau cantorii bizantini:

________

The cantors (psaltes) wore wide-brimmed hats (skiadion) or tall “bullet” hats (skaranikon) and dressed in special cloaks (kamision and phelonion) girded with a belt (sfiktourion).  This cantors’ costume tradition was lost after the Fall of Constantinople in 1453 leaving the cantor dressed only with a black robe (rason) of the Eastern Church. However, for the first time since the Fall, Yorgos Bilalis has joined forces with costume designer Fatima Lavor-Peters to recreate these Byzantine vestments as they are described in several treatises or depicted on Byzantine frescoes and manuscript miniatures.

Egon Wellesz

Pentru cine studiaza poezia bizantina, Egon Wellesz face parte din Panteonul Zeilor supremi, a sa A history of Byzantine music and hymnography (a doua editie) fiind Biblia prin excelenta a celor ce doresc sa se initieze in acest camp.

Cele noua simfonii ale lui Wellesz sunt un mix intre curentul expresionist, monodia bizantina si fluturatorul decor arhitectural al ultimei perioade baroce.

Simfonia Nr. 3, op. 68. Allegro vivace:

Simfonia Nr. 5, op. 75. Adagio molto:

Simfonia Nr. 4 “Austriaca”, op. 70. Adagio:

Simfonia Nr. 6, op. 95. Leicht bewegt:

Simfonia Nr. 7 “Contra torrentem”, op. 102. Sostenuto:

_____

The “Akatistos”. A Study in Byzantine Hymnography

The Nativity Drama of the Byzantine Church

A History of Byzantine Music and Hymnography (ed. a II-a)