Tag Archives: Evolutie

Nod, si de la capat

Ideea unei lungi istorii a aparitiei omului plecand de la speciile anterioare, ipoteza selectiei naturale marcand triumful speciilor cel mai bine adaptate la un context dat, atat intr-un mod armonios (figura unei specii legate de cea a mediului inconjurator), cat si polemic (capacitatea unei specii de a lupta impotriva dificultatilor pe care i le opune mediul inconjurator) deseneaza o schita de antropologie istorica pe care fara indoiala Sf. Toma Aquinas ar fi acceptat-o. In fond, orice s-ar spune despre agnosticismul filosofic si religios al lui Darwin, orientarea pe care o propune permite o intemeiere mai adecvata decat in timpul scolasticii, a ipotezei unei istorii temporale a vietii si, mai amplu poate, a lumii, si deci o reformulare in termeni mai buni a chestiunii filosofice si teologice a unor posibile inceputuri succesive sau “praguri”, pana la repunerea problemei atat de vechi a unui inceput al lumii in / o data cu timpul. Antropologia gandita in legatura cu evolutia speciilor corespunde bine si temei individuatiei prin materie, cu alte cuvinte recunoasterii unui rol de nesters materialitatii in insasi definitia persoanei umane, si deci a influentei sale prezente in orice etapa a dezvoltarii experientei umane, personale si sociale, pacifice sau polemice […] Prin intermediul gandirii evolutiei se profileaza la orizontul gandirii semnificatia unei istorii “progresive” a materiei, iar aceasta materialitate satisface ea insasi ideea de progres: nu omul este cel care a inventat aceasta istorie a materiei si ea apare cu atat mai incontestabila cu cat “documentarea” ei este mai concreta.

Lafont, G. (2003), O istorie teologica a Bisericii, 257-258.

____

Despre “teoria evolutiei” ca fiind emisa de teologi, cu mult inaintea lui taica’ Darwin, aici.

Viermi

Niciodata sa nu citesti fara sa asculti.

______

In 1752, teologul englez Francis Lee publica o carte destul de stufoasa (2 vol.) cu un titlu aiurit:

Apoleipomena; or, Dissertations theological, mathematical, and physical: with a critical commentary on the most difficult places of the Book of Genesis. Vol. I + Vol. II.

Iata ce spunea el acolo:

[Vol. I, pp. 173 – 174]

Lee tuna si fulgera impotriva ideei vehiculate in lumea pagana privind asa numita spontaneous sau equivocal generation. Fiind o “heathen science”, dupa propriile cuvinte, el sustine ca o asemenea idee trebuie abandonata. Si iata ce propune in loc:

“even the most perfect Animals, do begin from a Principle of Vermination. And that even Man himself is at first truly and literally no better that a Worm, before the Ascension of a higher and nobler Life. It appears […] that the Beginning of the Production of Animals should be declared […] in the Waters.”

Evident, Lee nu a fost primul care sa sustina asa ceva. Si nici ultimul. Darwin’s On the Origin of Species urma sa fie publicata un secol mai tarziu (1859):

“When I view all beings not as special creations, but as the lineal descendants of some few beings […] they seem to me to become ennobled.”

Evolution

Evoluam spiritual, fizic, istoric, politic, economic… Oare?

Evolution: où le corps rencontre la matière, où la matière est source de vie, où la vie appelle le néant, où surgit du néant, la vie. Neuf danseuses fusionnent dans un élan de créativité, prennent conscience de la fragilité de la vie, de leurs survies. La matière, les éléments, la musique, donnent un prétexte aux corps de jeunes danseuses d’exprimer un sentiment de détresse face à un avenir incertain.