Tag Archives: Conservatorism

WYSIWYG (I)

Una din cele mai auzite critici aruncate in unda de catre traditionalisti / crestini / conservatori si alte triburi aferente cu pretentii globale este si faptul ca lumea, astazi, este complet secularizata. Dezvrajita. Nu mai exista vraja. Pentru ca a fost dez-. Sa plangem in coruri bine organizate!

Marea majoritate a acestor creaturi cu crucea in frunte (iar daca mai sunt si traditionalisti, crucea va fi asezata, neatent, alaturi de alte accesorii) “uita” doua lucruri simple, dar fundamentale:

1. dezvrajirea lumii a inceput cu mult inaintea Revolutiei franceze / Industriale / you name it

2. dezvrajirea presupune o vrajire radicala a instrumentelor de dezvrajire

Long story short. Doua citate din Parinti ca sa clarificam, partial si inutil, chestia cu dezvrajirea si ca sa identificam vinovatii fara vina:

Vasile al Cezareei: un nominalist ininte de vreme, un spirit practic, un dezvrajitor profesionist. Iata ce spune in Hexameron-ul sau:

Cand Scriptura aminteste de apa, sa intelegem prin apa, apa. Nimic altceva.  Noi pe apele cele mai presus de ceruri nu le socotim firi cugetatoare. Nici “cerurile” nu sunt insufletite…, nici “taria” nu este o fiinta inzestrata cu simturi. Iar daca cineva va spune ca cerurile sunt puteri contemplative, lucratoare si savarsitoare ale lucrarilor pe care le au de indeplinit…nu vom spune ca are dreptate. Nici roua, bruma, frigul si arsita nu sunt firi spirituale si nevazute.

(vezi Hexameron, PSB, vol. 17, p. 108 / Migne, 29: 75A – neque enim animati sunt coeli etc.).

Ioan Damaschinul: un tip straniu, extrem de rational, cu un fetish interesant verso clasificari. Iata ce spune in Dogmatica sa (pe care unii monarho-coni o considera un fel de a 5-a Evanghelie):

Nimeni sa nu socoteasca ca cerurile sau luminatorii lui sunt insufletiti, caci sunt neinsufletiti si nesimtitori!

(Dogmatica, ed. III, Ed. Scripta, Bucuresti, 1993, p. 43 / PG, 94: 885A-B – De coeli inanimate etc.)

Acum, spusele tipilor de mai sus evident ca au creat un scandal monstruos in lumea intelectualilor…elini. Pentru cei din urma, Universul era la fel de viu ca mine insumi. Ba poate chiar mai viu. A spune, la modul literar, ca cerurile / luminatorii sunt neinsufletite /  nesimtitoare era echivalent cu a spune, in sec. XIX ca Dumnezeu a murit! In fact, crestinii au ucis “vraja” de trei ori:

a. in sec. IV – VIII (vezi textele de mai sus)

b. in sec. XIII: condamnarile lui Tempier. Iata patru dintre ele (legate de subiectul nostru):

94. That there are two eternal principles, namely, the body of the sky and its soul.

95. That there are three principles in the celestial realm: a subject of eternal motion; a soul of a celestial body; and a Prime Mover as the thing which is desired. The error is concerning only the first two.

102. That the soul of the sky is an intelligence, and the celestial spheres are not instruments of the intelligences, but are organs just as the ear and eye are organs of the sensitive power.

110. That the motions of the sky result from an intellective soul; for an intellective soul or intellect can only exist in connection with a body.

c. in sec. XIX (Dumnezeu e mort!).

Universul a fost golit progresiv, dar ireversibil. Energiile necreate ale lui Palamas nu au facut nici o branza. Dimpotriva. Dar despre asta, probabil, alta data.

____

Imagne din: Johannes Zahn – Oculus Artificialis Teledioptricus Sive Telescopium (1702). Ce vedeau tipii aia, azi nu mai poti vedea. De ce?

Juan Donoso Cortés

Eminence,

Parmi les erreurs contemporaines, il n’en est aucune qui ne se ramène a une hérésie; et parmi les hérésies contemporaines, aucune qui ne se ramène à une hérésie plus ancienne, de longtemps condamnée par l’Eglise… Mais, identiques entre elles si l’on les considère  du point de vue de leur nature et de leur origine, les erreurs n’en offrent pas moins le spectacle d’une variété prodigieuse si l’on les considère du point de vue de leur applications. [p. 69]

____

Sublinierea imi apartine.

Achizitie.