Tag Archives: bizant

Jacopo da Camerino

San Giovanni in Laterano… Astazi, vechea catedrala constantiniana, construita in sec. IV, mai pastreaza putin din vechea’i structura austera. Supusa, ca marea majoritate a bisericilor romane, unui proces de “barocizare” intensa, San Giovanni isi dezvaluie cu greu frescele de sec. XIII realizate de Jacopo Torriti si franciscanul Jacopo da Camerino, asistentul sau. Despre viata celor 2 nu se stie mai nimic. Necanonizati, nefacatori de minuni, greu reperabili prin manualele comune de istoria artei, cei doi au lasat in urma o minune cu care numai rasuflarea mai poate tine pasul.

Incoronarea Mariei

Castelseprio

The frescoes decorating the central apse of the church of Santa Maria foris portas constitute the finest early medieval pictorial cycle in terms of artistic quality, and are considered unique in early medieval European art.

N.B. Click pe imagini pentru vizualizare HQ!

The perfect servant

O carte foarte interesanta, aparuta de curand (2003). Cateva capitole care mi-au atras atentia:

– Passing the Test of Sanctity: Eunuchs and the Ecclesiastical World of Byzantium.

– Transcending the Material World: Eunuchs and Angles.

– Social Reproduction and Integration.

_______

Shaun Tougher – The Eunuch in Byzantine History and Society. Volumul poate fi rasfoit (doar 30 de pagini) aici.

Am gasit o pagina interesanta pe Wiki:

Political mutilation in Byzantine culture

Regii taumaturgi (XII) – Dimitrie Cantemir

Despre un interesant film documentar despre Cantemir, realizat de Academia de Stiinte a Rep. Moldova, puteti afla aici (unele afirmatii sunt insa mai mult decat discutabile, cum ar fi cea care il prezinta pe Cantemir ca fiind primul turcolog si arabist “din lume”!).

Acest album este fascinant din toate punctele de vedere: audio (SACD), grafic si informational (CD-ul este acompaniat de o carticica de aproape 200 de pagini cu informatii despre activitatea muzicala a lui Cantemir).

Lamento – Ene Sarére:

Taksim & Makam ‘Esmkhetiet-Yis kou ghimeten-Tchim guichi':

Der makam-i ‘Uzzâl usules Berevsan:

_______

Cantemir: Western Mind, Eastern Music, aici.

O succinta prezentare a albumului savallian, aici, iar intreaga carticica de prezentare, aici.

O prezentare a albumului Cantemir: Music in Istanbul and Ottoman Europe around 1700, aici. O recenzie la acelasi album, aici (publicata in Asian Music, Vol. 37, Nr. 1, Winter/Spring 2006, pp. 153-157).

Doua excelente recenzii la lucrarea lui Owen Wright, Demetrius Cantemir, the Collection of Notations:

Part I: Text. Transcribed and annotated by Owen Wright. 1992. SOAS Musicology Series. Volume 1. London: School of Oriental and African Studies, University of London. xxvii, 734 pp.

Part. II: Commentary. SOAS Musicology Series. 607 pp. Aldershot: Ashgate, 2000.

(Recenziile au aparut in Ethnomusicology, Vol. 39, No. 1, Special Issue: Participatory Discrepancies (Winter, 1995), pp. 146-150 / Bulletin of the School of Oriental and African Studies, University of London, Vol. 65, No. 3 (2002), pp. 588-590).

Robert Garfias, Survivals of Turkish Characteristics in Romanian Musica Lautareasca, in Yearbook for Traditional Music, Vol. 13 (1981), pp. 97-107.

Carticica de prezentare a albumului Turkey, Splendours of Topkapi (scanata intr-o rezolutie destul de slaba, dar totusi accesibila lecturii), aici.

Carticica de prezentare a albumului The Waltz. Ecstasy and Mysticism, aici.

Regii taumaturgi (IX) – Music at the Court of Burgundy

In Bourgogne, la curtea Marelui Duce Filip cel Bun de Bourgogne, are loc Le Banquet du voeu.

Suntem in anul 1454 si, abia cu un an inainte, Orasul, singura asezare omeneasca ce merita acest nume, ce reprezenta Urbea prin excelenta, Constantinopolul, orasul lui Constantin si al Intelepciunii Divine, cazuse sub turci. Acest lucru a produs o extraordinara impresie in Evropa vestica si mai ales la curtea lui Filip cel Bun. Cu doar cativa ani in urma, Imparatul Ioan al VIII-lea Paleologul a facut un tur in Apus pentru a cere ajutor impotriva turcilor, care devenisera extrem de amenintatori. Fara aproape nici un rezultat. Dupa Marea Cadere – de la care anul trecut am “sarbatorit” 555 de ani – Occidentalii au realizat, in sfarsit, pericolul care ii pastea.

In luna noiembrie a anului 1453, Papa Nicolae al V-lea a trimis un sol la sus amintitul Filip cel Bun pentru a-l insarcina cu organizarea unei noi Cruciade. Ce s-a intamplat la banchetul organizat cu aceasta ocazie, puteti citi mai jos:

Adieu ma tres belle maistresse:

Preambulum super re:

Mai multe info despre acest disc, aici.

Egon Wellesz

Pentru cine studiaza poezia bizantina, Egon Wellesz face parte din Panteonul Zeilor supremi, a sa A history of Byzantine music and hymnography (a doua editie) fiind Biblia prin excelenta a celor ce doresc sa se initieze in acest camp.

Cele noua simfonii ale lui Wellesz sunt un mix intre curentul expresionist, monodia bizantina si fluturatorul decor arhitectural al ultimei perioade baroce.

Simfonia Nr. 3, op. 68. Allegro vivace:

Simfonia Nr. 5, op. 75. Adagio molto:

Simfonia Nr. 4 “Austriaca”, op. 70. Adagio:

Simfonia Nr. 6, op. 95. Leicht bewegt:

Simfonia Nr. 7 “Contra torrentem”, op. 102. Sostenuto:

_____

The “Akatistos”. A Study in Byzantine Hymnography

The Nativity Drama of the Byzantine Church

A History of Byzantine Music and Hymnography (ed. a II-a)